Orgel Diever Orgel Diever

Het is het eerste en tot op dit moment enige orgel in de kerk. Het is in 1882 geplaatst, nadat het in 1881 door de Heeren van Oeckelen uit Glimmen werd aangeboden. Het orgel heeft waarschijnlijk tot 1881 dienst gedaan in de kerk te Tjamsweer.
De kerkvoogden en notabelen besluiten in de vergadering van 14 januari 1882: “om aan te kopen het orgel, dat de Heeren van Oeckelen te Haren aanbieden voor ƒ 1.600,-“. Omdat de kerkvoogden slechts ƒ 200,- in kas hadden, werd een lening aangegaan, die jaarlijks met een bedrag van ƒ 100,- werd afgelost. Het orgel werd besteld en al na 3 maanden, op 1e paasdag, in gebruik genomen en op 2e paasdag ingewijd.
Het orgel is, met uitzondering van de windvoorziening, beschildering en orgelbank, vrijwel geheel bewaard gebleven in de staat zoals het instrument in 1882 werd geplaatst en geïntoneerd. In de jaren vijftig heeft het een kleine restauratie ondergaan. In 1991/1992 werd het orgel geheel gerestaureerd.
Bij deze restauratie kreeg de orgelkast zijn mahoniekleur terug. De ornamenten zijn olijfgroen met bladgoud en de zuilen zijn in een andere kleur gemarmerd, z.g. Napoléon Rouge. Voor meer informatie ga naar de website:
www.orgelsindrenthe.nl